Uitleg van de MNRI® methode

De MNRI® methode


MNRI® staat voor: Masgutova, Neuro-senso-motorische, Reflex Integratie.

Iedereen wordt geboren met automatische bewegingen zoals zuigen, grijpen en schrikken. Deze reflexen helpen onze hersenen groeien en beschermen ons in het begin. In het eerste jaar veranderen ze in doelgerichte bewegingen. Als er problemen zijn tijdens de zwangerschap, geboorte of daarna, kunnen reflexen zich niet goed ontwikkelen. Door trauma of stress kunnen reflexen weer actief worden en dagelijkse activiteiten verstoren.

Wat is MNRI®?

MNRI® helpt het lichaam zichzelf te herstellen en het zenuwstelsel beter te laten werken. Als reflexen niet goed ontwikkelen, reageert het lichaam automatisch en gaat je lijf compenseren om reflexen onder controle te krijgen. MNRI® leert het brein hoe het goed moet reageren op prikkels en versterkt de juiste hersenverbindingen.

Wat zijn primaire reflexen?

Een reflex is een automatische reactie op een prikkel. Dit gebeurt razendsnel, zonder erover na te denken. In de baarmoeder beweegt een baby al reflexmatig, wat belangrijk is voor overleving en bescherming. Deze bewegingen, primaire reflexen genoemd, zijn actief vanaf de geboorte tot ongeveer 3 jaar. Ze zijn de basis voor de neurologische ontwikkeling en helpen bij het rijpen van complexere reflexen. De natuurlijke integratie van deze primaire reflexen vindt plaats in de eerste levensjaren.

Wat is reflexintegratie?

De MNRI®-methode werkt vanuit het idee dat reflexen niet onder controle gebracht moeten worden, maar dat ze vanzelf integreren door natuurlijke ontwikkeling. Geïntegreerde reflexen zorgen ervoor dat we doelgerichter handelen.

MNRI® helpt dit natuurlijke proces door het lichaam te laten zien hoe het moet, en het brein te herinneren aan de bewegingen die in onze genen liggen opgeslagen. Dit herstelt en creëert hersenverbindingen, waardoor verdere ontwikkeling mogelijk wordt. Dit leidt tot beter gedrag, functie, cognitie en welzijn.

Wil je nog meer weten over de Masgutova MNRI methode? Bekijk dan deze video:

Reflexintegratie is in te zetten bij…

Problemen op school/werk

  • Concentratieproblemen

  • Hyperactiviteit, ADHD

  • Moeite met stil zitten of stil zijn

  • Moeite met (leren) lezen, dyslexie

  • Moeite met rekenen, dyscalculie

  • Onleesbaar handschrift en/of foutieve pengreep

  • Problemen op het gebied van visuele en/of auditieve verwerking

  • Nagelbijten

  • Sabbelen op kleding

  • Kauwen op pen

Problemen met je lijf

  • Onhandigheid

  • Zwakke spierspanning

  • Motorisch zwak

  • Moeite met balans

  • Voortdurend vallen of gaan liggen

  • Last van allergieën

  • Loopt op tenen

  • Tics

  • Verminderend controle over de blaas en darmen

  • Reisziekte

Sociale problematiek

  • Onzekerheid, verlegen

  • Laag zelfbeeld

  • Schrikt snel

  • Moeite met keuzes maken

  • Moeite met grenzen aangeven

  • Faalangst

  • Hooggevoeligheid

  • Overgevoeligheid

Hieronder staan de primaire reflexen op een rij. Per reflex staat kort uitgelegd wat je ziet als de reflex niet geïntegreerd is en wat je ziet als het wel geïntegreerd is. Dit zijn algemene kenmerken van de reflexen, uiteraard is iedereen anders en kunnen niet geïntegreerde reflexen zich dus anders uiten.

Coördinatie
Links & Rechts

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Slechte fijne motoriek;  onhandige potloodgreep waardoor je snel vermoeide vingers krijge;  te hard drukken op een potlood/pen; afkeer van schrijven en ander fijne motorische vaardigheden;  moeite met praten en communiceren.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    In staat om grote handbewegingen en kleine handvaardigheden doen; linker- en rechterkant goed gebruiken; Basis voor hand-oog, hand-mond, hand-hoofd draaien en hand-been coördinatie; leren doorzetten en dingen te begrijpen; dingen goed vastpakken en vasthouden.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Problemen met hoofd- en rompcontrole; verminderde of juist te hoge spierspanning in armen, handen en bovenlichaam; moeite met het optrekken naar een zittende positie; slechte fijne motoriek, afkeer van schrijven; vertraging in spraak; moeite met socialisatie; komt vaak voor bij kinderen met ADD of ADHD.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Ondersteunt de spierfunctie en ontwikkeling van nauwkeurige bewegingen van armen; handen en vingers bij het pakken van voorwerpen; Betrokken, nieuwsgierigheid en jezelf de wereld in trekken; Doelbewust reiken, aanraken en duwen; Vasthouden, manipuleren, optillen, gooien en objecten overbrengen van de ene hand naar de andere; Activeert reflexen voor het recht houden van het hoofd.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Slechte balans; slechte samenwerking tussen linker- en rechterkant van het lichaam; moeite met grote en kleine bewegingen; problemen met lopen (op tenen lopen, losse enkels, o of x benen, flexibiliteit in de heupen); abnormale voetpositie; laat met praten; verlegen; spanning in de kaak, slordig eten.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Grove motoriek op orde; goede balans, zowel staand als in beweging; in beweging komen; stabiel staan, zelfvertrouwen.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Problemen met lopen en rennen; slechte balans en houding; motorische onhandigheid; hyperactiviteit;

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Goed kunnen lopen, rennen, huppelen, springen, cognitieve ontwikkeling en de snelheid van perceptie en denken.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Spanning in het lichaam, oa. gebalde vuisten; stotteren en andere spraakproblemen; te veel of te weinig beweging in het gezicht; spanning in de kaak of teveel beweging van de lippen en tong (bijv mond open bij schrijven/knippen); afhankelijk en verslavingsgevoelig; nagelbijten, potlootkauwen; concentratie- geheugen-, en leerproblemen

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Eet reflexen geïntegreerd; basis voor de ontwikkeling van ATNR; spraak; gezichtsuitdrukkingen; basis voor veiligheidsgevoel; communicatievaardigheden.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Moeite met kruipen, schrijven, lezen; slechte hand-oogcoördinatie; problemen met samenwerking tussen beide lichaamshelften; niet goed ver weg kunnen kijken; Moeite met aandacht, concentratie, geheugen en automatiseren; gebruikt linker en rechterhand door elkaar; kenmerken ADHD en dyslexie;

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Buiging en strekking van armen en benen, bewegingspatroon aan dezelfde kant, basis voor latere handbeweging; Verschil tussen rechts en links van het lichaam; Belangrijk voor het vinden van het midden en ontwikkelen van dominantie; Verschil en specialisatie tussen de hersenhelften; Ontwikkeling van waarneming.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Gebrek aan vertrouwen; moeite met sociale relaties; emotioneel kwetsbaar; angsten, zoals verlatingsangst; te afhankelijk van anderen voor emotionele steun en goedkeuring; laag zelfbeeld, onzeker; weerstand tegen verandering; niet alleen willen zijn.
     
    Bij jonge kinderen: ontroostbaar, geen oogcontact, nooit genoeg melk hebben, gespannen lijfje en gebalde vuisten, hoogsensitief op licht, geluid, geur en tast, niet alleen willen zijn.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Open zintuigen; Samenhang tussen gevoel, denken en doen; authentieke  communicatie; acceptatie van zichzelf en anderen; vertrouwen en zelfvertrouwen; innerlijke rust.

Coördinatie
boven- en onderkant

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Slechte oriëntatie in de ruimte en evenwicht bewaren; niet goed kunnen inschatten hoe ver iets is; langzaam leertempo; niet alle hersendelen tegelijk kunnen gebruiken; op tenen lopen, lastig om te starten met activiteiten; ADD/ADHD

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Vooruit, achteruit en zijwaards kunnen stappen; Activeert kruislingse zenuwnetwerken in de hersenen; begint met de ontwikkeling van visueel perspectief

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Problemen met lopen en rennen; slechte balans en houding; motorische onhandigheid; hyperactiviteit;

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Goed kunnen lopen, rennen, huppelen, springen, cognitieve ontwikkeling en de snelheid van perceptie en denken.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Vertraagd omrollen als kind; vertraagd kruipen en lopen als kind; vertraagde integratie van ATNR en STNR; leerproblemen op school.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Omhoog kruipen naar de borst om te drinken; activeert kruislingse zenuwnetwerken; de basis voor beweging

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels; angstigheid; verlegen; vertrouwt anderen niet snel; slechte impulscontrole; moeite met aanpassing aan veranderingen of nieuwe dingen te proberen; is erg afhankelijk van anderen; allergieën of vaak ziek/infecties; slecht evenwicht door een zwakke rug, gevoelig voor evenwichtsprikkels (wagenziekte)

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Hechting en vertrouwen; denken en bewegen samenvoegen; zelf dingen kunnen organiseren en regelen; basis voor concentratie en begrip.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Overmatige angst; sociale terugtrekking; moeite met stress verwerking; steeds op scherp staan; geen nieuwe dingen uit willen proberen; explosief; negatieve houding; depressie/burn-out.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Ontspannen en gecontroleerd.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Onhandig, vaak en pijnlijk vallen; slechte fijne motoriek; lage rugpijn;  slecht grenzen aangeven ( agressief, geïsoleerd, pesten of gepest worden, afstandelijk of een makkelijk slachtoffer); Moeizame informatieverwerking

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Persoonlijke ruimte aangeven; Gevaar en stress op afstand houden; grenzen aangeven.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Lage spierspanning; slechte houding; moeite concentreren; scheef zien; depressief Bovenkant formulier

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Emotionele communicatie, m.n. van vreugde; beginselen van rechtop staan; dingen zien en begrijpen; gebruik van de verschillende rugspieren.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Verandering in een zwaartepunt veroorzaakt angst; hoogtevrees; remt de ontwikkeling van springbewegingen; Impulsief springen; niet kunnen inschatten hoe hoog of diep iets is; gebrek aan controle in gevaarlijke situaties.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Coördinatie van het hele lichaam; reactiesnelheid; cognitieve ontwikkeling; een doel kunnen bereiken; een zachte landing kunnen maken.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Oncomfortabel met angsten of onbekende situaties; disfunctioneren van de cognitieve en intellectuele ontwikkeling; gebrek aan motivatie; laag zelfbeeld.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Leermechanisme; nieuwsgierig zijn; geïnteresseerd zijn; gemotiveerd zijn.

Coördinatie
voor- en achterkant

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Slechte grote motoriek; Scoliose; Bedplassen, incontinentie, prikkelbare darmsyndroom; Onprettig gevoel bij strakke kleding; ADHD (kenmerken); moeite met verwerken wat je hoort.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Ontwikkeling van het proprioceptieve systeem; rotatie van gewrichten; flexibiliteit van de ruggengraat; beheersing van blaas en darmen; coördinatie van benen en romp

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Rugafwijkingen; vertraagd kruipen en lopen; problemen met het lopen; overgevoeligheid voor geluid en aanraking; bedplassen en incontinentie; allergieën; maag-darmproblemen

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Samenwerking verschillende hersenhelften; basis voor coördinatie van het hele lichaam; buigen en strekken van rug en ledematen; houdingscontrole; aandacht en positieve cognitieve ontwikkeling.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Problemen op school: lezen, schrijven, tekenen, muziek, dingen van het bord overschrijven; Problemen met bewegingen tussen het hoofd en de spieren van de handen, armen en bovenrug wat bijv problemen kan geven bij het zwemmen; ADHD kenmerken; ervaren van discomfort bij het zitten en daardoor moeilijk stil kunnen blijven zitten; problemen met evenwicht, diepte zien, ruimtelijk en tijdsbesef.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Het leren verschillende bewegingen uit te voeren met het hoofd, de handen, armen en bovenrugspieren; activiteiten beperken om beter te kunnen zien en horen; verbetert zicht op afstand en in het perifere gezichtsveld; samenwerking tussen je gevoel voor waar je lichaam is, je evenwicht en wat je ziet; ontwikkelen van ruimtelijke begrippen.

  • Tekenen van niet geïntegreerd

    Overlevingsmodus; Neiging om voorover en achterover te buigen oftewel moeite met rechtop zitten; op de tenen lopen; te veel aandacht voor details; beperkt bereik van waarneming en betrokkenheid; beperkte verbeelding.

    Tekenen van wel geïntegreerd

    Houdingscontrole: goed rechtop kunnen staan en bewegen; nieuwsgierigheid: willen weten en ontdekken; balans tussen analytisch en synthetisch denken: goed kunnen nadenken en creatief zijn; gevoel van verankerd zijn, veiligheid en vertrouwen.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Slechte balans; slechte houding; te gespannen of te zwakke spieren;  moeite met rechtop houden van het hoofd; moeite met opstaan vanuit een liggende positie; slechte coördinatie, vertraagd kruipen en lopen; vermoeidheid; slechte tijd- en ruimtelijke waarneming en snapt oorzaak en gevolg niet goed.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Samenwerking tussen je gevoel van waar je lichaam is, je evenwicht en wat je ziet; Spierkracht in je hele lichaam en uithoudingsvermogen; het samenwerken van je spieren om te kunnen bewegen: de ene spier buigt, de andere strekt; het ontwikkelen van je reactie op zwaartekracht; je voorbereiden om om te rollen, te kruipen, te staan en te lopen; Het ontwikkelen en samenwerken van andere reflexen.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Lage spierspanning; slechte houding; moeite concentreren; scheef zien; depressief

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Emotionele communicatie, m.n. van vreugde; beginselen van rechtop staan; dingen zien en begrijpen; gebruik van de verschillende rugspieren.

  • Tekenen van niet geïntegreerd
    Oncomfortabel met angsten of onbekende situaties; disfunctioneren van de cognitieve en intellectuele ontwikkeling; gebrek aan motivatie; laag zelfbeeld.

    Tekenen van wel geïntegreerd
    Leermechanisme; nieuwsgierig zijn; geïnteresseerd zijn; gemotiveerd zijn.